window.open( "http://www2.lenjan.net/", "sh ", "width=800%,height=800% ");
89/10/11
7:55 ع
قبل از انکه به نقش اساسی عاشورا در تحولات تاریخ و حفظ اسلام و تشیع بپردازیم بهتر است اشارهی هر چند مختصر به فلسفه تاریخ از دیدگاه اسلام و قران کریم داشته باشیم
قران کریم سرتا سر تاریخ را عرصه نبرد دو قطب مطرح می کند یک قطب با عناوینی چون مستکبرین ؛ متردفین ؛ ملا و مسرفین و قطب دیگر با عنواینی چون ارذلون ؛ مستضعفین و ناس مطرح میشوند حامیان قطب اول مشرکان ؛ مفسدان ؛ منافقان وکافران و حامیان قطب دوم موحدان ؛ مومنان ؛مصلحان و متقین هستند
در این بین پیامبران الهی که همواره هدایت انقلاب های حق طلبانه را بر اساس استدلال های محکم بر عهد داشته اند راس قطب دوم را تشکیل می دادند
حرکت پیامبر که نشأت گرفته از تعالیم الهی ایست بر اساس پاکسازی در ابتدا و در ادامه نوسازی قرار داشت و در این راه با کسانی که با انحصار حق حاکمیت باعث ایجاد استثمار و اختناق فکری می شدند ستیزی مجدانه داشتند
اسلام بر خلاف سایر ئیسم ها ( که زاییده فکر ناقص بشری هستند) انسان را نه تنها تاثیر پذیر از تاریخ می داند بلکه سازنده و دگرگون کننده تاریخ دانسته
((ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بأنفسهم))
قبل از انکه به نقش اساسی عاشورا در تحولات تاریخ و حفظ اسلام و تشیع بپردازیم بهتر است اشارهی هر چند مختصر به فلسفه تاریخ از دیدگاه اسلام و قران کریم داشته باشیم
قران کریم سرتا سر تاریخ را عرصه نبرد دو قطب مطرح می کند یک قطب با عناوینی چون مستکبرین ؛ متردفین ؛ ملا و مسرفین و قطب دیگر با عنواینی چون ارذلون ؛ مستضعفین و ناس مطرح میشوند حامیان قطب اول مشرکان ؛ مفسدان ؛ منافقان وکافران و حامیان قطب دوم موحدان ؛ مومنان ؛مصلحان و متقین هستند
در این بین پیامبران الهی که همواره هدایت انقلاب های حق طلبانه را بر اساس استدلال های محکم بر عهد داشته اند راس قطب دوم را تشکیل می دادند
حرکت پیامبر که نشأت گرفته از تعالیم الهی ایست بر اساس پاکسازی در ابتدا و در ادامه نوسازی قرار داشت و در این راه با کسانی که با انحصار حق حاکمیت باعث ایجاد استثمار و اختناق فکری می شدند ستیزی مجدانه داشتند
اسلام بر خلاف سایر ئیسم ها ( که زاییده فکر ناقص بشری هستند) انسان را نه تنها تاثیر پذیر از تاریخ می داند بلکه سازنده و دگرگون کننده تاریخ دانسته
((ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بأنفسهم))
بی شک مجاهدت د راه تحقق تعالیم انبیا در دیدگاه قران اجری بسیار بزرگی دارد ((فضل الله المجاهدین علی القاعدین اجرا عظیما))
طبعا مبارزه با صاحبان استکبار همراه خود کشته شدن و سختی های بسیاری را دارد در اینجاست که اهمیت فلسفه شهادت در تعالیم اسلام متجلی می شود و از شهدا با عنوان زنده گانی که نزد خدا مرزوق هستد یاد می شود ((لا تحسبن الذین قتلو فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون.))
در این نکته شکی نیست که عامل تحقق اهداف ؛ بر پایی نهضت های الهی و همچنین زندگی انسانها در سایه عدل حاصل انتخاب اگاهانه شهادت توسط افراد تربیت شده نهضت های الهی ایست
حماسه عاشورا؛تفسیری دیگر از فلسفه شهادت
همانگونه که اشاره شد
با این حال انچه ابا عبدالله الحسین (ع) در سال 61 هجری انجام داد نه یک شهادت معمولی بلکه عمق و تفسری جدید از مفهوم شهادت است
ایشان به همگان اموخت که شهادت در جایی که همه ازادی ها از شما سلب می شود و راه انتخابی ندارید و با وجود تعداد کثیر دشمنان امیدی برای پیروزی نیست می تواند تاثیری حیات بخش و سعادت افرین باشد
امام حسین پیام ش را با خون می نگارد و برای زندگی زیر سلطه پیشوای ظالم وقعی ننهاده و انرا ذلت بار میداند و مرگ در چنین شرایطی پیروزی می داند
منطق امام بر اساس انتقال پیام با شهادت است زیرا در زمانی که دشمن تسیلم شدن ذلیلانه و بیعت ننگین را می طلبد و تمام امکانات پیام رسانی را از نیز گرفته اند فقط باید خون داد تا در تمام جغرافیا و طول تاریخ پیام حق طلبی ثبت گردد
اصالت این حرکت تمامی حق طلبان را در همیشه تاریخ مجذوب خود می کند
به خاطر همین منطق پیام رسانی ایست که امام حسین تمام خاندان خود رو به کربلا می اورد و جوانان خود رو یکی پس از دیگری به میدان شهادت می فرستد او به دنبال کاشت بذری ایست که باید در طول تاریخ میوه و ثمرش ظاهر شود
امام خمینی (ره) فرزند خلف سرور ازادگان جهان با بیان این جمله که: (محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر است )
تفسیری ژرف از این حقیقت ارئه می دهد و...
انشالله ادامه دارد...
منبع: کلمه طیبه شماره 10 _بهمن 1383
خلاصه و باز نویسی توسط اندیشه شیعی
پیام رسان